![]() |

El projecte educatiu consolida la mobilitat sostenible i l’autonomia dels infants com a eixos centrals del programa
Banyoles ha posat punt final a la tercera edició del projecte educatiu “Itineraris Viscuts”, una iniciativa impulsada pel Servei d’Educació de l’Ajuntament i l’Escola de Natura que promou la mobilitat sostenible, segura i social entre els infants de la ciutat. En aquesta edició hi han participat alumnes de 3r i 4t de primària de les escoles La Draga, La Vila, Can Puig, Camins, Casa Nostra i el Centre El Puig.
El projecte d’enguany ha portat els infants fins al Mirador Joan de Palau, al Puig d’en Colomer, i culmina amb dues activitats obertes al conjunt de la ciutadania: una instal·lació interactiva, visitable durant tot el mes de desembre a la Llotja del Tint, i una xerrada-taller titulada Fomentem l’autonomia i la mobilitat dels infants? Parlem-ne, a càrrec de Mireia Bosch i Teixidor, prevista per aquest dijous al vespre a l’escola La Vila.
La regidora d’Educació, Nani Comalat, ha valorat molt positivament aquesta tercera edició i ha subratllat que “l’objectiu és fomentar l’autonomia perquè els infants comencin a desplaçar-se sols, sempre de manera segura, conscient i respectuosa”. La instal·lació interactiva permet reviure les sensacions i experiències dels itineraris i forma part de la programació de Nadal de la ciutat.
Durant la presentació, Mar Hereu, de l’Escola de Natura, ha destacat que el projecte ofereix eines perquè els centres escolars puguin treballar itineraris segurs: saber interpretar senyals, reconèixer punts de referència i identificar carrers adequats per caminar. La instal·lació ha comptat amb la col·laboració del dissenyador Martirià Pagès.
“Itineraris Viscuts”, iniciat el curs 2023-2024, s’inspira en els principis de la Ciutat Educadora i en el pensament del pedagog Francesco Tonucci, que defensa que “una ciutat bona pels infants és una ciutat bona per a tothom”. El programa busca generar un canvi d’hàbits en la mobilitat quotidiana, aprofitant les dimensions i l’orografia de Banyoles, que faciliten els desplaçaments a peu o en bicicleta.
L’Ajuntament destaca que els itineraris no només milloren la salut i fomenten la sostenibilitat, sinó que també permeten als infants descobrir i viure la ciutat amb calma, consciència i seguretat, gaudint dels seus recorreguts amb tots els sentits. El projecte continuarà ampliant-se en futures edicions, mantenint el seu compromís amb una mobilitat urbana més amable i educativa.