| *

Notícies més llegides




Pla de l'Estany


Banyoles

Autor: Redacció

Exposició única a Banyoles: 'Els antics gegants' revelen la història farandulera de la ciutat

Pla de l'Estany  -  11/10/2023  -  14:41

Miquel Cuenca, regidor de Cultura i Festes, ressalta que aquesta exposició és una tradició consolidada que la gent espera amb expectació


Presentació

Presentació



L'Ajuntament de Banyoles obre les portes a una exposició única: 'Els antics gegants de Banyoles'. Inaugurada aquest divendres a l'Espai expositiu municipal Can Tarradas, aquesta mostra és la tercera part d'un recorregut pel passat faranduler de la ciutat, centrant-se ara en la fascinant història dels antics gegants que van omplir de vida les celebracions populars des del segle XIX.

L'exposició, que romandrà oberta fins a finals de novembre, no només narra la crònica dels gegants, sinó que també en les arrels de la Tronada i la Teiera de la plaça Major, oferint un detallat repàs dels darrers 25 anys de la colla Gàrgoles de Foc.

Amb l'objectiu de destacar la rica tradició del bestiari i la faràndula banyolina, l'exposició retrata com gegants, capgrossos, cavallets i altres éssers fantàstics han dansat a través de les festes religioses, populars i els balls de Passada. Es destaca especialment la cavalcada dels cavallets barrocs, els antics cavallets del 1908, ara meticulosament restaurats, i els actuals cavallets del 2009, els qui donen vida a la Festa Major de Sant Martirià.

Miquel Cuenca, regidor de Cultura i Festes, ressalta que aquesta exposició és una tradició consolidada que la gent espera amb expectació. La mostra és fruit d'una investigació minuciosa en arxius i documents històrics, realitzada pels comissaris Guerau Palmada, historiador de l'art, i Àngel Vergés, folklorista. L'Estudi Oliver Gràfic s'encarrega del disseny de l'espai expositiu.

'Els antics gegants de Banyoles' planteja una immersió en els personatges menys coneguts, ja que molts d'ells no es conserven avui dia. Es destaquen anècdotes com la caiguda de la gegantessa l'any 1900 i les dues restauracions posteriors, així com la trista pèrdua dels gegants a causa de la Guerra Civil.

La mostra incorpora també un apartat dedicat a la Tronada, commemorant els 400 anys de la seva primera menció escrita a Banyoles l'any 1623. La història de les antigues teieres que il·luminaven la plaça Major al segle XVII i XVIII també s'explora, i aquest any l'única teiera conservada reviurà amb la interpretació del Te Deum Laudamus per part del Cor de Teatre.

No falta un homenatge al cap de 25 anys de la colla Gàrgoles de Foc, amb fotografies, cartells i elements pirotècnics que revelen la seva impactant trajectòria. L'exposició 'Els antics gegants de Banyoles' es mantindrà oberta fins al 30 de novembre, amb entrada lliure, mostrant a tothom la riquesa i la història d'aquesta estimada tradició banyolina.


Autor: Redacció


#banyoles


#banyoles





Comentaris (0)


La finalitat d'aquest servei és sumar valor a les notes i establir un contacte més fluid amb els nostres lectors. Els comentaris han acotar al tema de discussió. S'apreciarà la brevetat i claredat dels textos, i el bon ús del llenguatge: les males paraules i els insults no seran publicats


Comentaris a Facebook


Traducir con Google Translate

Bandera Inglaterra Bandera de España Bandera de Catalunya Bandera de Francia

Canal motor
Farmacias
Cronicas del congreso
Perpignan la Rayonnante
Tecnologia

radio en directo Radio en directo

radio en directo Radio en directo (Deportivo)

Gastronomia I Classificats


Imatges del dia



Enlaces de interes

Opinió


alt - Policia Local de Lloret / © Gironanoticies.com

Seccions sindicals de Lloret de Mar SIP-FEPOL / CSIF

No tot està permès

SIP-FEPOL i CSIF exigeixen al regidor Alejandro una rectificació pública després que relacionés ...


alt - Acollim Ara

Xavier Rius

Catalunya, terra d’acollida

La crisi de Ceuta torna a despullar les contradiccions d’un progressisme que va omplir els carrers...