| *

Notícies més llegides




La Selva


Barcelona / Arbúcies

Autor: Redacció

Les Jornades Cabrera reivindiquen el llegat històric i patrimonial del vescomtat entre Catalunya i Sicília

La Selva  -  04/11/2025  -  18:58

Arbúcies i Barcelona acullen dues jornades acadèmiques i institucionals que reforcen els vincles històrics i culturals entre els territoris mediterranis


Les Jornades Cabrera reivindiquen el llegat històric i patrimonial

Les Jornades Cabrera reivindiquen el llegat històric i patrimonial



El Museu d’Història de Catalunya i el Museu Etnològic del Montseny – Espai Cabrera d’Arbúcies acolliran els dies 6 i 7 de novembre les Jornades Cabrera, una trobada acadèmica i institucional que posarà en valor el vescomtat de Cabrera com a eix històric i cultural compartit entre Catalunya i Sicília. L’esdeveniment està organitzat conjuntament pel Museu d’Història de Catalunya, el Museu Etnològic del Montseny i el Consell Comarcal de la Selva a través del projecte Vescomtat de Cabrera.

A la inauguració hi participarà el vicepresident del Consell Comarcal de la Selva, Albert Sanz, que subratllarà la importància del projecte per a la recerca i la projecció cultural del territori. La primera sessió, al Museu d’Història de Catalunya, se centrarà en la dimensió històrica i mediterrània del vescomtat, amb ponències d’historiadors com Alejandro Martínez Giralt, Francesc Fité, Cristina Masvidal i Mario Orsi, que abordaran l’evolució política i marítima dels Cabrera entre els segles XI i XVI.

A la tarda, sota la moderació de Josep Manuel Rueda, investigadors de les universitats de Catania i Palerm, Giuseppe Barone i Marco Rosario Nobile, aprofundiran en la influència dels Cabrera a Sicília, mentre que Joaquim Mateu i Jordi Tura, del Museu Etnològic del Montseny, presentaran l’evolució del castell de Montsoriu, emblema del vescomtat.

La segona jornada, el divendres 7 de novembre, se celebrarà a l’Espai Cabrera d’Arbúcies i posarà el focus en la recerca, el patrimoni i el llegat de la nissaga. El tècnic Àngel Vázquez presentarà La ruta dels Cabrera, un projecte que connecta història i turisme cultural. També hi participaran especialistes com Carme Alòs, Núria Armentano, Robert Porta, Eva Solanes, Marcella Burderi i Arnau Vilella, amb aportacions sobre arqueologia, tradició popular i patrimoni.

Les historiadores Anna Gironella, Maria Ocaña i Imma Ollich dedicaran les seves intervencions al paper de les dones de la nissaga, com Elionor de Cabrera, i a la relació dels Cabrera amb el jaciment de l’Esquerda. El colofó el posaran Gemma Font, Sandra Pujadas i Lucia Trombadore, amb una mirada literària i històrica sobre el món femení medieval.

Com a cloenda, els participants faran una visita guiada al castell de Montsoriu, símbol de la potència i esplendor dels Cabrera, per tancar les jornades reforçant el vincle entre història, patrimoni i territori.

El president del Consell Comarcal de la Selva, Martí Pujals, ha destacat que “les Jornades Cabrera seran un punt d’inflexió per projectar aquest llegat com a motor cultural i turístic de la comarca”. Per la seva banda, Albert Sanz ha remarcat que “aquestes jornades permetran fer valdre el nostre patrimoni històric i donar visibilitat al vescomtat de Cabrera, un element clau per entendre la identitat i la projecció mediterrània de la Selva”.

Amb aquesta cita, el projecte Vescomtat de Cabrera consolida la seva vocació com a espai de recerca i col·laboració internacional, que uneix Catalunya i Sicília a través d’un llegat compartit de més de set segles.


Autor: Redacció


#cabrera


#cabrera





Comentaris (0)


La finalitat d'aquest servei és sumar valor a les notes i establir un contacte més fluid amb els nostres lectors. Els comentaris han acotar al tema de discussió. S'apreciarà la brevetat i claredat dels textos, i el bon ús del llenguatge: les males paraules i els insults no seran publicats


Comentaris a Facebook


Traducir con Google Translate

Bandera Inglaterra Bandera de España Bandera de Catalunya Bandera de Francia

Canal motor
Farmacias
Cronicas del congreso
Perpignan la Rayonnante
Tecnologia

radio en directo Radio en directo

radio en directo Radio en directo (Deportivo)

Gastronomia I Classificats


Imatges del dia



Enlaces de interes

Opinió


alt - Policia Local de Lloret / © Gironanoticies.com

Seccions sindicals de Lloret de Mar SIP-FEPOL / CSIF

No tot està permès

SIP-FEPOL i CSIF exigeixen al regidor Alejandro una rectificació pública després que relacionés ...


alt - Acollim Ara

Xavier Rius

Catalunya, terra d’acollida

La crisi de Ceuta torna a despullar les contradiccions d’un progressisme que va omplir els carrers...